عضو اصلی شورای راهبردی صنعت آب کشور گفت: از مجموع ۲۳ هزار و ۱۱۷ حلقه چاه آب در استان خراسان رضوی ۶ هزار و ۵۳۳ حلقه چاه معادل ۲۸ درصد تاکنون به عنوان چاه غیر مجاز شناسایی شده است.

۲۸ درصد چاه‌های آب خراسان رضوی غیر مجاز است

کاظم جم" روز دوشنبه در نشستی خبری در گناباد با اشاره به تبعات کمبود بارندگی سالهای اخیر در کاهش منابع آبی استان خراسان رضوی افزود:‌از مجموع یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب حجم کل ذخائر سدهای این استان ۲۸۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۸ درصد حجم این سدها آبدهی دارد.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی در استان خراسان رضوی ۳۴ دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نقش رسانه های ارتباط جمعی در فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب در بخشهای مختلف را یادآور شد و گفت: اگر رسانه در کنار بخش دولتی و تشکلهای کشاورزی قرار نگیرد در فرهنگ سازی این بخش موفق نخواهیم بود.

جم افزود: با هدف مشارکت مردم در مدیریت بهینه مصرف آب طرح خاتم (خبرنگاران افتخاری تشکلهای مردمی) در بخش کشاورزی به تازگی در شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی آغاز به کار کرد و با اجرای این طرح به دنبال ایجاد زبان و درک مشترک و بومی سازی مسائل مرتبط با آب هستیم.

وی ادامه داد: افزون بر ۳۳ تفاهم نامه بین شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با تشکلهای مشارکتی این استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون منعقد شده است تا از ظرفیت نمایندگان این تشکل‌های ۳۳ گانه در حوزه اطلاع‌رسانی و تهیه اخبار و همراه‌سازی مردم به ویژه کشاورزان برای نهادینه کردن فرهنگ بهره‌برداری صحیح از منابع آب استفاده شود.

او اضافه کرد: ۲۲ خبرنگار فنی در حوزه اطلاع رسانی مسائل مربوط به آب تاکنون توسط شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی شناسایی و آموزش داده شده اند.

رییس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان نیز با اشاره این که با هدف مدیریت مصرف آب، ۹۶ درصد از چاههای کشاورزی این شهرستانها تاکنون مجهز به شمارشگر حجمی هوشمند شده اند گفت:‌ ۱۰ حلقه چاه آب غیر مجاز بخش کشاورزی از ابتدای سال گذشته تاکنون در این شهرستانها مسدود و بر آب دهی هزار و ۴۰۰ حلقه چاه نظارت شده است.

احمد تمامگر صدور مجوز برای ۶ حلقه چاه آب کشاورزی و اجرای طرح تغذیه مصنوعی چاههای آب شرب با هدف افزایش کیفیت ،‌لایروبی ۳۱ رودخانه به طول افزون بر ۲۰ کیلومتر و حدود ۸۴ هکتار وسعت و مطالعه بستر روخانه های گناباد و بجستان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر اقدامات این اداره طی همین مدت برشمرد.

آب مورد نیاز شهرستان گناباد از ۴۳۹ حلقه چاه با حجم برداشت سالیانه ۷۶ میلیون متر مکعب، ۳۰۶ رشته قنات با حجم تخلیه سالیانه ۲۶.۸ میلیون متر مکعب و ۹۹ دهنه چشمه با حجم تخلیه سالیانه سه میلیون متر مکعب تامین می شود.

کمبود بارندگی و کمبود منابع آبی و از طرفی افزایش دمای هوا، موجب تنش آبی در شهرستان گناباد در تابستان سال جاری شده است.

شهرستان گناباد از حدود ۲۰ سال پیش درگیر بحران خشکسالی بوده است که در یک سال گذشته بر دامنه و عمق آن افزوده شده است و این معضل بیش از همه بخش ها بر حوزه های کشاورزی، دامداری، محیط زیست و منابع طبیعی منطقه تاثیر منفی گذاشته است.

خشکسالی علاوه بر وارد کردن خسارتهای زیاد به این بخش ها، موجب افزایش مهاجرت روستاییان به شهر گناباد و یا از این شهرستان به دیگر نقاط استان خراسان رضوی و کشور شده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.